Fotografträff hos Eilert

Små nätverk som träffas och diskuterar sin vardag med alla dess möjligheter och problem.......
Det borde det vara mera av!
Det här initiativet kom från Kerstin & Johnny (Fotograf Kerstin Eilert)
i Enköping.....mycket bra.
Tema för dagen var framförallt, -Skall man sälja digitala bildfiler, och i så fall hur?
Hm....svårt ämne!
Att efterfrågan finns hos konsument, kan vi slå fast.
det här ämnet diskuteras hela tiden, av väldigt många, och vi kan nog också konstatera att det inte finns någon patentlösning om hur man skall förhålla sig. Ett sånt här möte får vi se som ett utbyte av reflextioner och erfarenheter, som får ligga som underlag för hur man själv skall hantera frågan.
Jag tror att de flesta känner som jag, att man lite under protest känner sig tvingad att i någon form erbjuda digitala filer.

Själv har jag 2 varianter som tilltalar mig mer än andra.
1. Leverera filer endast på motiv som jag redan levererat i någon form av papperskopia.
Detta för att det åtminstone skall finnas en referensbild som visar hur jag anser att min bild skall se ut.
Det är naturligtvis ingen garanti att det blir så, men det känns ändå ganska ok.  

2. Erbjuda hela fotograferingen digitalt till ett ganska högt pris, med en avräkningsmodell.
T ex: Filerna från en bröllopsfotografering kostar 15000:- (+fotograferingskostnaden)
Från de 15000 drar men värdet på beställda presentationer, album, tackkort, förstorningar mm som beställs fram till en given tidpunkt. Det skulle betyda att om brudparet handlar prylar för ex 10000:- blir priset på filerna 5000:-
Då kan man på sätt och vis säkra en viss nivå på intäkterna från ett uppdrag.

Det tål att tänkas på...... det är ditt varumärke, yrkesheder och faktiskt en hel bransch som ligger i potten.

Ge er inte in i priskrig med andra fotografer, det lyckas aldrig, utan skapar bara problem.
Ställ er på tårna och gör bättre istället!
Man kan inte bromsa sig uppför en backe..... gasa istället och höj nivån på era arbeten och presentationer!


Gänget för dagen!
Kerstin Eilert, Tomas Ljungqvist, Sussi Tenö, Johnny S, Lars-Åke Holtz, Tom Ljungqvist,
Therese Tarras Wahlberg, Annie Odén, Anette Ibsén, Stig Gimlin.
Inte med på bilden: Patrik Lestander, Magnus Svensson.

Hadé
//Gert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0