Vad vill ungdomar ha?

Har funderat lite på, hur man får unga människor, (alltså dom som är närmare studenten än pensionen)
att komma på idén att gå till fotografen.
Vad vill de ha egentligen, och hur använder de bilder?
I fildelningens tid, är bilder en vara som man sprider runt på många olika sätt.
Bilder används som presentationsbilder på msn, facebook mfl, man lägger upp bildgallerier och man laddar ner till mobilen mm.
Dessa bilder e inte stora..du! Typ 100kb kommer man långt med.
Ang våra bekymmer med att skydda våra bilder.... så testade jag precis att ladda upp en bild på 108kb till ett av de stora labben. Föra att få en någorlunda acceptabel kvalitet räckte det till en bild som är ca 5x7 cm. De e inte stort...du!
En sån bild visas så här ungefär så här på webben.


Den här bilden är 53 kb....Det räcker långt för det ändamålet, men är som en passbild på papper.

Då skulle man kunna göra ett erbjudande till ungdomar som ser ut på följande sätt.

Porträttfotografering 995:-
5 st Bilder på USB-minne ca 100 kb/st

Dessa bilder får användas hur de vill. Kan man klämma dit sin logga också så syns det ju dessutom vem som tagit bilden :-)


USB-minnen kan man köpa från företag som säljer presentreklam.
tex http://www.parnass.se/usb-minne.html
Man kan få 50 st för 35:-/st
(fasen också..... då säljer ju inte jag några album.... tänkte inte på det. Får börja sälja USB-minnen istället)
På dessa kan man för det priset oxo få sin logga tryckt på.

Sen finns ju faktiskt bilderna kvar och det finns potential att sälja en förstorning till morsan också, eller för all del
även till ungdomen själv, kanske, lite senare, när man sparat ihop lite pengar till.
Min tanke är att grundpaketet skall vara utformat så att:
1. Ungdomen skall själv ta intiativet att komma.
2. De skall själva ha råd att betala det.
3. De äger rättigheterna på de levererade kopiorna.

Ang förstorningar kan man ju locka dem med ett lite tuffare upplägg


mm.. de var väl allt.... Sug på den ni!!!
//gert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0