Varför 18x24 ???

När jag jämför bildstorlekar i Norge vs Sverige (Jag är ju insyltad i båda marknaderna)
så blir jag lite fundersam.....
Om man utgår från en 40x50 och beskär den nedåt i alla "standardstorlekar" så ser man hur illa det hänger samman
i Sverige.
Alla ni som utgått från tex en 40x50 bild, och beskurit den till 18x24, vet vad jag menar....... precis, man tappar en god del på bredden. Den där perfekta bilden blir plötsligt alldeles för trång!?

I Sverige ser en typisk range ut så här:
40x50, 30x40, 24x30, 18x24, 13x18, 9x12. Eller hur?
För att åskådliggöra det i bild ser det ut så här:


Följ diagonal-linjen genom hörnen så ser ni att det inte hänger samma riktigt.

Den Norska rangen ser ut så här:
40x50, 32x40, 24x30, 20x25, 14x18, 10x13


Som ni ser här, så följs allt mycket bättre åt!

Varför är det så???
Jag har ingen aning.....har någon annan det?
Om man som fotograf tycker om att sälja ram, så skulle vi i Sverige tjäna mycket på att gå på den Norska varianten. Varför då?
Hur många av er har sett ramar i 14x18 och 32x40 i varuhus, stormarknader, IKEA mm..... ingen tror jag.
Även 20x25 är betydligt mera ovanligt att hitta.
På Lundeby har vi dessa storlekar, eftersom Norska fotografer har detta som standard!!!
Eller varför inte göra som vissa modiga fotografer gör..... skapa er egen standard (om ni vågar)

Sug på den!!!

//Gert

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0