Fiscus Effekten


Hej allesammans! Min första guide här på bloggen =)

Det jag ska visa nu är en hårdkontrast effekt som för det mesta går under namnet Fiscus effekten, finns även presenterad på moderskeppet.se och jag fullkomligt älskar denna effekt och vill därför dela med mig av den.


Okej!, då kör vi!



Öppna din bild, i detta fallet använder jag en av Gert´s bilder.



Skapa ett nytt justeringslager för Övertonings Karta eller Gradient Map om ni kör engelska versionen.



Sätt bildens blandningsläge till Raster eller Screen på Eng. Nu Får bilden en ljus effekt.

Gör samma sak en gång till, nytt justeringslager, men denna gången sätter du blandningsläget till Efterbelysning Färg eller Color Burn på Eng.

Nu kommer du att ha en stenhård kontrast effekt på din bild, kanske blir lite väl hård? Då justerar du detta med Opaciet reglaget i varje justeringslager "efter behag!"

För att göra denna bild lite "skitigare" så ska vi introducera lite brus i den också.



Skapa ett nytt tomt lager.



Välj Redigera eller Edit, därefter Fyll/Fill. Sen väljer nu i rullgardinsmenyn 50% grått. Tryck OK! Hela bilden blir grå!



Går därefter till Filter, Noise/Brus, Add Noise/Lägg till Brus. Ca 50% , välj "Gaussian" inte "Uniform" som på bilden, och därefter Monokoromt Brus. Tryck OK.

Nu kommer bilden se rent ut sagt fördj*vlig ut. Gör då såhär. Se till att du har bruslagret valt och ställ blandningsläget till
Overlay/Täcka Över och vips! Bilden släpper igenom allt som är 50% grått och du får en brus effekt.



Voila! Tycker du att bruset stör bilden för mycket så tar du bara tag i bruslagret och kastar det i sopkorgen,

Orkar ni inte labba med detta själva så hittar ni ett funktions makro för detta HÄR

// Jonathan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0